Als bedrijf wil je natuurlijk optimaal gebruikmaken van al jouw social media opportuniteiten.Makkelijker gezegd dan gedaan, uiteraard. We geven je alvast een duwtje in de rug met 11 tips die jij makkelijk kan implementeren in jouw social media.
Jouw duwtje in de rug
Als bedrijf wil je natuurlijk optimaal gebruikmaken van al jouw social media opportuniteiten. Je maakt een Facebookpagina, je zet jezelf op Instagram, ook LinkedIn wil je eens uitproberen en ook Twitter of YouTube lijken je wat.
Maar zoals je al wel snel merkt, is social media niet zomaar iets dat je snel even tussendoor kan doen. Een goede social media strategie vergt een uitgestippelde aanpak. Makkelijker gezegd dan gedaan, uiteraard.
1. Zorg voor een goede basis
We zien maar al te vaak bedrijfspagina’s die de basisinstellingen van het profiel zo maar even hebben ingesteld. Let op deze 3 zaken en je gaat goed van start:
- Zorg voor een correcte profielfoto
- Stel ook de juiste header in
- Creëer een aantrekkelijke bio
Welke formaten je best gebruikt om jouw profielfoto en header te designen, vind je in ons ebook (dat je via onderstaande knop kan downloaden).
Daarnaast vind je er allerlei formaten voor de beste posts op jouw social media platformen.
2. Trek overal je branding door
Je social media is een online weergave van jouw bedrijf, het is niet tastbaar. Een business card heb je in de hand, net als allerlei andere gadgets die in de huisstijl zijn vormgegeven.
Bekijk je social media platformen als een persoonlijke blog die je zo mooi mogelijk wilt houden. Zorg ervoor dat de kleuren van je branding bij elke post wel ergens worden doorgetrokken. Al is het een klein accent ergens op de visual.
Een mooie timeline oogt eens zo leuk dan een feed waar de posts willekeurig door elkaar worden geplaatst in verschillende formaten en kleuren. Dus: trek je kleurgebruik overal door, gebruik je eigen lettertypes, maar vergeet niet dat een dosis creativiteit zeker niet mag ontbreken.
3. Maak een social media kalender
Alles begint bij het bedenken van de posts. Wat ga je posten? Waar ga je posten? Wan- neer ga je posten? Allemaal vragen die door je hoofd dwarrelen en die op termijn niet zo duidelijk meer blijven.
Daarom is het zo belangrijk om een social media kalender op te stellen. Deze kalender plan je vervolgens in met een social media scheduler en je organische social media is volledig geautomatiseerd! Wij raden volgende schedule-platformen aan:
4. Gebruik leuke (gratis) visuals
Weet je al wat je wil posten, maar heb je zelf geen leuke afbeelding of video ter beschikking? Post dan niet zomaar iets! We zien al te vaak social media pagina’s die ervoor kiezen om dan toch maar een foto te nemen die al in hun bezit is, maar te gepixeld is.
Of foto’s die niet het juiste formaat hebben of irrelevant zijn voor het onderwerp waarover het gaat. Er zijn talloze afbeeldingen en video’s beschikbaar die je (heel vaak gratis) kan gebruiken zonder dat je je iets moet aantrekken van ©copyright.
5. Vergeet 'ik', denk aan 'jij'
We haalden het al aan in onze blog ‘3 killer copywriting tips’: spreek je doelpubliek aan. Denk na wat interessant is voor hen. Vergeet even jezelf en praat over interessante topics. Wat is het dat jouw volgers graag willen horen?
Het klinkt misschien hard, maar niemand is oprecht geïnteresseerd in jou als bedrijf. Mensen zoeken naar waarde. Waarde die jij hen kan leveren!
6. Ga voor de juiste #hashtags
Er wordt nog té vaak gebruik gemaakt van hashtags die niet relevant zijn. Daarnaast is er ook niemand die op die hashtag zal zoeken. Kies hashtags die de boodschap van jouw post nog extra kunnen versterken. Hashtags waarvan je weet dat mensen ernaar zullen zoeken. Hoeveel hashtags? Daar bestaat nog te veel onduidelijkheid over. Al neem je er 5, 10 of 30. Zolang ze allemaal perfect bij jouw post passen, heeft het zijn nut.
Benieuwd welke hashtags bij jouw sector passen? Download ons ebook gratis en ontdek enkele handige tools.
7. Hoe vaak post ik best?
Ons motto luidt: “Post zoveel als je kan, maar doe het consistent en blijf relevant.” De magische formule voor aantal posts per week of per dag bestaat niet. Kijk naar je sector, benchmark en evalueer je eigen content. Bepaal nadien wat een relevant aantal posts is voor jouw bedrijf.
Als voorbeeld nemen we 2 enorm uiteenlopende social media strategieën. Nike & National Geographic (cijfers afkomstig van meltwater.com). Nike post enkele keren per maand, National Geographic wel 5 tot 7 keer per dag. Resultaat: beide merken hebben een hoge engagement rate.
National Geographic haalt gemiddeld 225k likes per post met een engagement rate van 0.23%. Nike doet het met gemiddeld 315k likes per post en 0.38%.* Conclusie: beide strategieën kunnen werken, zolang de relevantie gegarandeerd blijft.
8. Engage & interact
5 engagement-tips:
- Reageer op alle comments en like ze ook
- Praat over topics, niet enkel je merk
- Vergeet je user generated content niet
- Spreek je klanten/volgers persoonlijk aan
- Ga mee in de laatste, nieuwe trends
5 interactie-tips:
- Organiseer questions & answers
- Organiseer een quiz in je stories
- Zet een poll op: vraag je klanten wat hun mening is
- Zet wedstrijden op en zorg voor leuke giveaways (maar doe dit niet in overload)
- Ga de conversatie aan met je klanten
9. Gebruik alle beschikbare data
Wil je een beter beeld krijgen van hoe je jouw social media activiteiten moet interpreteren? Maak dan optimaal gebruik van alle beschikbare statistieken van je bedrijfs- account. Je ziet er welke posts het goed doen, welke minder goed.
Hoeveel unieke impressies je hebt, wanneer de beste dagen/uren zijn om te posten op jouw account of allerlei inzichten over je volgers: locatie, leeftijd, noem maar op. Allemaal gratis informatie die je in jouw voordeel kan gebruiken. We loodsen je naar de juiste pagina’s voor Instagram en Facebook.
10. Facebook & Instagram shop
En nu dan eentje voor de webshop-eigenaars! Ooit al eens ‘die bolletjes’ op Facebook en/of Instagram gezien? En als je erop klikt, je meteen de producten kan aankopen die op de afbeelding staan? Dat is mogelijk dankzij een Facebook of Instagram Shop.
Koppel je webshop daarom aan de Facebook Shop. Je producten zullen vanaf een WooCommerce, Shopify of andere webshop-platformen geïmporteerd worden in Facebook. Zo kan je in elke post handig je producten taggen zodat iedereen die een Facebook- en/ of Instagram-account heeft meteen kan overgaan tot de aankoop.
Je kan zowel kiezen om de klanten om te leiden naar je webshop of je kan kiezen voor ‘in app aankopen’, waar de klanten Facebook of Instagram niet verlaten en meteen kunnen afrekenen.
11. Gebruik social media holidays
Heb je wel eens een minder creatieve brainstorm achter de rug? Geen probleem. Er zijn nog altijd de ‘social media holidays’. Verschillende dagen per jaar waar je simpelweg en snel een leuke post van kan maken.
Voordeel: het topic is sowieso al trending op de hashtag, dus je bent meteen mee met de actualiteit. De keuze is enorm. Denk maar aan #InternationalPodcastDay, #InternationalWomensDay, #DonutDay, #BlackFriday, #WorldEmojiDay, #AprilFools, NationalCoffeeDay, #GivingTuesday, en nog ontelbare andere dagen.
Gratis social media beheer?
Om je niet helemaal van 0 te laten starten, geven we je alvast een duwtje in de rug. Wij nemen de eerste maand van jouw organische social media beheer voor onze rekening. Nadien beslis je zelf of je jouw social media wil laten beheren of je dit wilt stopzetten.
- 1 maand gepersonaliseerde posts op Facebook & Instagram
- Posts gebaseerd op jouw branding
- 1/2 posts per week (afhankelijk van jouw sector)
- Ideale copy en hashtags bij alle posts
- Kies na 1 maand zelf of je wil doorgaan of niet
Stuur ons een berichtje en vraag jouw gratis maand social media beheer aan met de vermelding ‘digitalevrijheid’ via onderstaande knop.