fbpx
Terug naar blog

11 voordelen van een webshop

Gepubliceerd op: 26/06/2020

Tegenwoordig gebeuren koopbeslissingen steeds vaker online. De stap om naar een fysieke winkel te gaan ligt een drempel hoger door de populariteit van webshops. En niet alleen webshops, ook social media speelt een grote rol in koopbeslissingen. Wij geven jou 11 redenen om toch voor een webshop te kiezen.

Online shoppen. In je sweatpants in de zetel door allerlei producten scrollen, bestellen en wachten tot het pakje voor de deur geleverd wordt.

Je doet het hoogst waarschijnlijk zelf, dus waarom zou je het dan ook niet zelf aanbieden aan jouw klanten? Daarom: 11 voordelen van een webshop.

1. 24/7 geopend

Hét grote voordeel van een webshop: je bent 24/7 open voor al jouw klanten. Aan openingsuren doen webshops niet mee. Klanten kunnen na hun werkuren zonder stress nog shoppen en producten bestellen. Of gewoon ’s nachts als ze niet kunnen slapen? Of bij het opstaan, … Alles is mogelijk.

En neen, meer werk kost dit niet. Jij kan zelf rustig in je bed blijven liggen of jezelf bezighouden met andere aspecten van jouw bedrijf terwijl jouw webshop de verkoop voor zijn rekening neemt. Handig, toch?

2. Snel & betaalbaar

Heb je al een fysieke winkel? Dan is een webshop een ideale kans om een extra verkoopmiddel toe te voegen aan je bedrijf. En het hoeft niet altijd veel te kosten! Wij bieden voorstellen op maat, voor groot én klein!

(Nog) geen fysieke winkel? Ook dan is een webshop ideaal. Je hebt lage opstartkosten en een pand moet je niet huren. Zorg wel dat je zeker een goede huisstijl hebt om online mee uit te pakken. Ook hier kunnen we jou mee helpen! Vraag jouw branding zeker aan!

Vraag jouw webshop aan!

3. Uitgebreid aanbod

In tegenstelling tot een fysieke winkel, is webruimte onbeperkt. Je kan je aanbod zo groot maken als je wil. (let wel op: zorg dat het aanbod steeds voldoende overzichtelijk blijft).

Daarnaast is het niet nodig om altijd alle producten op voorraad te hebben. Werk je met leveranciers? Dan kan je kiezen om de producten rechtstreeks van de leverancier naar de klant te laten leveren.

4. (Inter)nationaal

Ben je klaar voor die stap extra? Verkoop je al goed in Vlaanderen, maar wil je daarbuiten ook je grenzen verleggen? de betekenis van ‘www’ spreekt voor zichzelf: world wide web. Behoud je nationale publiek, verover desnoods Franstalig en Duitstalig België. Focus je vervolgens op Nederland, de rest van Europa en bijgevolg de rest van de wereld.

Tip: kies je ervoor om internationaal te verkopen? Zorg er dan zeker voor dat je domeinnaam .com is, niet .be.

Ja, ik wil een internationale webshop!

5. Analytics!

Je hebt natuurlijk algemene statistieken, maar het kan ook gedetailleerd. Op welke pagina’s komt de klant het vaakst? Bij welke producten haakt de klant af? Is de webshop makkelijk te navigeren? Allemaal vragen die je makkelijk kan beantwoorden met analytics. Leer je doelgroep nóg beter kennen!

6. SOCIAL MEDIA!!

Oke, dit is misschien een van de belangrijkste aspecten van een webshop: social media! Wist je dat 43% van de internetgebruikers eerst social media raadpleegt vooraleer een koopbeslissing te maken? Dat is 43% van potentiële klanten die je misloopt als je social media achterwege laat.

Heb je een webshop? Dan kan je jouw producten eenvoudig linken met een Facebook & Instagram Shop: van Shopify tot WooCommerce.

Jawel, je leest het goed. Dat is dan jouw éxtra webshop! Naast jouw webshop zelf kan je dus al jouw producten verkopen op social media door gewoonweg jouw foto’s de juiste ‘tag’ mee te geven. Nog geen minuutje werk.

Help me met mijn Facebook en Instagram Shop!

7. Installeer een pixel en retarget

Ben je soms benieuwd waarnaar je klanten in je fysieke winkel naartoe gaan als ze je winkel uitgaan zonder aankopen?

Met een webshop kan je ze opnieuw gaan bereiken: retargeting. Bezoekt iemand jouw webshop? Dan zorgt jouw pixel ervoor dat je deze personen de periode die volgt makkelijk opnieuw kan bereiken met gepersonaliseerde advertenties.

Ik wil ook extra klanten bereiken!

8. Verschillende betalingsmogelijkheden

Online zijn er meerdere betalingsmogelijkheden. Bancontact, Visa, PayPal, gewone overschrijvingen, iDEAL (voor Nederland), …

Die worden op hun beurt aangeboden door verscheidene betaalplatformen. Onze aanrader: Mollie, zeker bij beginnende zaken.

9. Snelle en goedkope aanpassingen

Wil je jouw assortiment uitbreiden? Dat kan makkelijk. Een webshop laat het toe om makkelijk producten toe te voegen, afbeeldingen toe te voegen en verschillende prijzen te testen.

Bij Fienix helpen we je graag bij al jouw aanpassingen. Zit je hosting bij ons? Dan zorgen we kosteloos voor updates en tekstaanpassingen in jouw webshop!

Bekijk onze projecten

10. Realiseer gemakkelijker vervolgbestellingen

Met een webshop kan je veel makkelijker vervolgbestellingen realiseren. Zorg ervoor dat klanten hun email achterlaten (bv. met een kortingscode) en verstuur mailings met gepersonaliseerde aanbiedingen.

Daarnaast kan je bij de productpagina’s op je webshop gerelateerde artikelen aanprijzen. ‘cross-sell’ of ‘up-sell’. Bv: koopt iemand een broek? Dan komt er een t-shirt tevoorschijn die er goed bij past, of een riem. De keuze is onbeperkt!

Ik wil tips over mailings!

11. Niet wachten aan de kassa

Bang voor al die drukte in de smalle gangen van de supermarkt? Of de lange wachtrijen aan de pashokjes in je favoriete winkel? Jouw webshop neemt al die zorgen helemaal weg. Solden, feestdagen, je zal geen seconde moeten aanschuiven.