Goede webteksten voor websites of webshops: het lijkt allemaal zo simpel, maar er zit meer achter dan je denkt. Goede webteksten zorgen ervoor dat je website of webshop een succes wordt, of een flop. Daarom: 5 tips om jouw online teksten te boosten.
Verschillende platformen vereisen verschillende manieren om teksten te schrijven. Het schrijven van een ‘normale’ tekst varieert van webteksten, uiteraard. Zo hebben ook teksten op social media hun eigen manier om geschreven te worden en daarnaast vergen ook advertentieteksten hun eigen aanpak.
Ook webteksten hebben dus hun eigen manier om geschreven te worden. Er zijn verschillende zaken waarmee je rekening moet houden om de perfecte webtekst te maken. Wij sommen 5 tips op die jouw goed op weg zetten naar die overtuigende webtekst die jouw website of webshop nodig heeft.
1. Weet waarom en voor wie je schrijft
Voordat je begint aan je teksten zelf, stel je jezelf best even volgende vragen
- Wie zal mijn tekst lezen?
- Waarom maak ik deze teksten?
- Wat weet mijn doelgroep al over wat ik schrijf?
- Wat is de kernboodschap?
Met andere woorden: ken je doelgroep en stel jezelf in de plaats van je doelgroep. Niet onbelangrijk, het is namelijk de groep mensen die effectief jouw producten en/of diensten zullen kopen.
Waarnaar zijn ze op zoek? Zijn er bepaalde problemen die ze ervaren? Wat biedt jouw oplossing voor deze problemen? Hoe organiseer je je customer journey? Allemaal vragen die uitmonden in 1 belangrijke term: doelgroeponderzoek. Probeer zoveel mogelijk vragen te beantwoorden omtrent je ideale doelgroep en ga desnoods in dialoog met je doelgroep. Zo kom je uiteindelijk tot jouw ideale persona (of persona’s).
2. Kies voor de juiste tone of voice
Je doelgroep heb je intussen voor ogen, maar hoe communiceer je het best naar hen toe? Opnieuw: plaats jezelf in jouw eigen persona. Hoe wil jij als klant graag aangesproken worden? Dat is de sfeer die je wil uitdragen.
- Welk bedrijfsimago wil je uitstralen?
- In welke taal zal je communiceren?
- Welke sfeer wil je uitstralen?
- Wat is je uiteindelijke doel?
- Welk gevoel wil je dat je doelgroep krijgt bij het lezen van de teksten?
De ideale tone of voice raakt je doelgroep op de juiste plaats. Of het nu gaat in informeren, inspireren, converteren, noem maar op. Jouw teksten spelen hier op in.
Je/jouw of u/uw: het verschil is immens. Wil je persoonlijk of zakelijk overkomen? Creatief? Professioneel? Misschien een beetje out of the box? Zorg ervoor dat je jouw teksten uniform behandelt en dat je uiteindelijk een ideale tone of voice hanteert.
3. Zorg voor originele content
Intrigeer je lezers. Zorg ervoor dat de eerste woorden voldoende het gevoel geven aan de lezers: “Dit moét ik voortlezen”. Wees dus met andere woorden origineel. Neem niet zomaar iets over van andere websites of webshops. Neen, creëer je eigen, creatieve content.
Copy pasten van andere websites is bovendien ook strafbaar. Daarnaast geeft het een gevoel van laksheid en dat zullen je lezers maar al te snel doorhebben.
Maar… wees niet té creatief. Zorg ook voor een ordelijke website met de nodige structuur. Bullet points, bijvoorbeeld. Bullet points werken ideaal in teksten (niet enkel op het web).
- Het is snel te lezen
- Het is makkelijk te volgen
- Je webpagina wordt beter scanbaar op relevante info
- Het trekt de aandacht
- Het zorgt voor structuur
- …
4. De F-vorm: zet de belangrijkste info bovenaan
Lezers van je webpagina ‘lezen’ je teksten niet. Ze scannen. Dat maakt het eens zo belangrijk om alle belangrijkste informatie op plaatsen te zetten die het vaakst ‘gescand’ worden door de bezoekers van je website/webshop.
Maar waar plaats je nu het best alle interessante informatie? Er zit een duidelijk patroon in het lees(scan)gedrag van mensen: de F-vorm.
Concreet: plaat de belangrijkste informatie bovenaan. Op die manier zit je altijd goed. Een sterke titel, inspirerende tekst en een activerende call to action. Zorg dat deze zaken mooi geplaatst zijn in de F-vorm, want onthoud: hoe verder de lezers naar beneden scrollen, hoe minder ze effectief zullen lezen. Maar laat dat je niet tegenhouden om langere teksten te schrijven! Geïnteresseerde lezers zullen de waardevolle informatie zeker appreciëren.
5. Vergeet je call to actions niet!
Het uiteindelijke doel van je website of webshop is om leads te genereren of om instant producten te verkopen. Wat je wil is actie! Dit doe je aan de hand van call to actions.
Het aanbod is breed: offertes opvragen, meer informatie aanvragen over producten/diensten, aanmanen om contact op te nemen, je gerealiseerde projecten bekijken, iets downloaden, een afspraak boeken, we kunnen nog een hele tijd doorgaan. Wat telt is dat de call to action de bezoekers van de website/webshop laat doen wat jij wil.
Een tip: spreek je bezoekers persoonlijk aan. Laat ‘wij’ voor wat het is, kies voor ‘jij’.
Wees ook actief in je schrijfstijl. Kies niet voor “Je kan nu bestellen”, maar kies voor de directe aanpak: “Bestel nu!”.