fbpx
Terug naar blog

Het ultieme social media woordenboek: A-F

Gepubliceerd op: 11/08/2020

Ben jij nog helemaal mee met alle termen, afkortingen en nieuwe ontwikkelingen op social media? Neen? Perfect, want dan ben jij de ideale lezer van onze 4-delige blog: het ultieme sociale media woordenboek. Bij elke letter van het alfabet schotelen we jou 4 interessante woorden voor.

A

  • A/B-testing

Een A/B-test is een methode om 2 variaties van een advertentie, een stukje inhoud of ander materiaal te vergelijken, zodat je kan zien welke versie beter presteert. Split-testing wordt ook wel eens gebruikt. Tijdens A/B-testing ziet slechts een deel van jouw publiek elke test. Dit stelt je in staat om de meest effectieve inhoud te creëren voordat je deze tentoon stelt aan al jouw volgers.

  • AMA – Ask Me Anything

Een AMA, kort voor “ask me anything”, is een interactieve post waarin iemand vragen beantwoordt, meestal in real time. Vaak gebruikt op Facebook Live of Instagram Stories.

  • AI – Artificial Intelligence

“Artificiële (kunstmatige) intelligentie” is het vermogen van computers, programma’s of machines om te leren en zich aan te passen op een manier die lijkt op het menselijk denken. Denk bijvoorbeeld maar aan chatbots of Alexa. Hoe meer je met je AI-device werkt, hoe “intelligenter” het wordt.

API – Application Programming Interface

Een application programming interface (API) is een communicatiesysteem waarmee 2 applicaties of platformen met elkaar kunnen “praten”. Sociale netwerk-API’s laten deze platformen toe om te integreren met andere software-aanbieders en apps. Bijvoorbeeld: je wil een social media scheduler gebruiken. Dankzij een API kan er een integratie gemaakt worden tussen het sociale medium en de scheduler.

AUA: Ask Us Anything

B

  • Bio

Jouw bio, kort voor biografie, is het gedeelte van elk digitaal profiel dat nieuwe of toekomstige volgers vertelt wie je bent. Alle sociale platformen bieden ruimte om een bio te schrijven. Het is het eerste wat gebruikers zien als ze je profiel ontdekken, een soort digitale business card.

  • Bitmoji

Een bitmoji is een aangepaste avatar die kan worden toegevoegd aan verschillende online netwerken. Met de bitmoji-app kan je een cartoonweergave van jezelf maken alsof het echt jezelf zou zijn. Bitmoji is eigendom van Snap, het moederbedrijf van Snapchat, en is goed geïntegreerd met de Snapchat app.

  • Boosted Post

Een boosted post is een vorm van social media promotie waarbij een merk betaalt om een sociale post te tonen aan mensen die niet al de sociale accounts van het merk volgen. Niet te verwarren met gedetailleerde social media advertising, waar wij jou in kunnen bijstaan.

  • Brand Awareness

Brand awareness of merkbekendheid geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat mensen zich bewust zijn van jouw merk. Het omvat onder meer de online aandacht voor je merk, in vorm van vermeldingen, reacties, engagement, … Hoe meer mensen online over jou praten, hoe groter jouw naamsbekendheid.

Hoe maak ik de perfecte IG-bio?

C

  • Caption

Een caption is een beschrijving bij een foto op social media. Captions kunnen tekst bevatten, maar ook @-vermeldingen en emojis. Het is een belangrijk onderdeel van je verhaal dat je zo goed mogelijk wil overbrengen naar je volgers.

  • CTR – Click-Through Rate

Click-through rate, afgekort CTR, is een statistiek voor het aantal mensen dat een sociale post of advertentie doorklikt om meer te lezen, iets aan te kopen of een andere actie te ondernemen. Het geeft weer hoe effectief jouw social content is. CTR heeft een formule: aantal clicks delen door het totaal aantal vertoningen. Dat wordt dan meestal weergegeven als een %.

  • Conversie

Een conversie vindt plaats wanneer een social media gebruiker of bezoeker van jouw website een specifieke, gewenste actie onderneemt. Bv. een aankoop, maar conversie kan ook lead generation omvatten, of inschrijven voor een nieuwsbrief, registreren voor een webinar, het downloaden van een ebook, …

  • Crowdsourcing

Crowdsourcing houdt in dat je jouw online community inschakelt voor nieuwe ideeën, suggesties, informatie of inhoud. “User-generated content” is een uitstekend voorbeeld van crowdsourcing. Lanceer bijvoorbeeld een interactieve poll om ideeën van je volgers te verkrijgen.

Start met social media advertising!

D

  • Dark Post

Een dark post is een ongepubliceerde social media post die wordt gepromoot als een advertentie voor een specifiek publiek. De post is niet organisch te vinden op jouw tijdlijn en zorgt ervoor dat je tijdlijn niet overspoeld wordt met promotionele berichten.

  • Dashboard

Een social media dashboard is een tool die marketeers en social media managers in staat stelt om al hun social media platformen vanuit één scherm te beheren. Plannen, posten, bekijken en reageren. Zowel organische als betaalde sociale berichten.

  • DM – Direct Message

Een direct message (DM) is een privébericht dat via een sociaal medium wordt verstuurd. DM’s van niet-volgers worden standaard geblokkeerd of in een secundaire inbox geplaatst. Wil je dit niet? Dan pas je dit gewoon aan in je instellingen.

  • Disappearing content

Disappearing content verwijst naar een sociale media post die na een bepaalde tijd, meestal 24 uur, verdwijnt. Facebook Stories, Instagram Stories en Snaps zijn allemaal voorbeelden van deze “verdwijnende” content.

Vragen over social media? Contacteer ons!

E

  • Ebook

Ebook is een afkorting van “elektronisch boek”. Dit is een digitaal bestand, zoals een PDF, om te lezen op een computer, een mobiel apparaat of een speciale e-boeklezer.

Benieuwd naar ons social media ebook? Download het hier!

  • Emoji

Emojis zijn een set van kleine afbeeldingen die worden gebruikt in digitale kanalen van sms-berichten tot sociale media. Ze stammen af van de emoticons, denk maar terug aan de goede oude tijd op ‘MSN’ vroeger :O. iOS en Android hebben beide een ingebouwd emoji-toetsenbord.

  • Engagement

Engagement is elke vorm van interactie met jouw merk op social media. Likes, comments en shares zijn allemaal vormen van engagement. Dit alles wordt uitgedrukt in een ‘engagement rate’: een maatstaf voor het aantal mensen dat met jouw social media content in aanraking komt.

  • Evergreen Content

Evergreen content is content speciaal ontworpen om op lange termijn te blijven bestaan. Het is niet gebonden aan een specifiek evenement of promotie, en kan verkeer naar uw website brengen voor de komende jaren.

Download ons gratis social media ebook

F

  • Favorite

Favorite was de term die Twitter oorspronkelijk gebruikte om Likes aan te duiden. Favorieten werden aangeduid met een sterretje. Momenteel gebruikt Twitter een hartpictogram en gebruikt het de term likes, in dezelfde lijn met andere sociale netwerken.

  • Feed

Een feed is een bijgewerkte lijst van alle nieuwe content die door de accounts die een gebruiker op social media volgt, wordt geplaatst. In plaats van puur chronologisch, worden de meeste social media feeds gestuurd door een algoritme. Denk maar aan jouw eigen Facebook-feed.

  • Filter

Sinds de komst van Instagram kunnen we niet meer zonder: filters. Een filter is een foto-effect dat kan worden toegepast op foto’s voordat ze worden gepubliceerd, van eenvoudige zwart-wit of sepia, enzovoort. Filters zijn beschikbaar op Instagram, Snapchat, Facebook Messenger en veel andere apps met camera-integraties.

  • FF – Follow Friday

Follow Friday is een hashtag gebruikt om een aantal van jouw favoriete Twitter-accounts te markeren. Het opnemen van iemand in een #FF post is een manier om hun account aan te bevelen aan jouw volgers.

Handige apps om jouw Instagram te boosten