fbpx
Terug naar blog

Killer copywriting: 3 Fienix Tips

Boost jouw business met onze killer copywriting blog. In deze blog-sectie geven we jou een duwtje in de rug om die killer copywriter te worden die jouw bedrijf zo nodig heeft. Starten doen we bij het begin, uiteraard: 3 tips om je te lanceren: aandacht trekken, de juiste lettertypes kiezen en handige schrijftips.

“Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.” – Leo Burnett

1. Trek meteen de aandacht

Je hebt zoveel mogelijke leads, geef hen geen seconde tijd om onopgemerkt voorbij te sluipen. Trek meteen hun aandacht. Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk.

Er zijn verschillende kleine trucjes die je kan gebruiken om de aandacht te trekken van jouw leads. Maar het vereist wel een klein beetje moeite en een tikkeltje creativiteit. 2 zaken waar je zeker op moet letten: je titels en voldoende visuals.

1.1 Kies een titel die het oog streelt

Geef lezers een reden om je artikel, social media post of website te lezen. Alles begint bij een weldoordachte titel. Wees creatief. Spreek je publiek direct en persoonlijk aan. Stel hen misschien een vraag of geef een leuk weetje mee over een relevant topic.

Of begin met een interessante quote. See what we did there…? Hoe dan ook, mensen verliezen vaak hun aandacht in enkele seconden. En een van de meest opvallende zaken in een artikel is natuurlijk de titel. Als je titel origineel en interessant is, zijn mensen meer geneigd om te blijven lezen. Als je hen niet prikkelt met je titel, zal je bericht nooit volledig je gewenste publiek bereiken.

1.2 Visuals: jouw eye-catchers

Werk met visuals. Afbeeldingen en video’s, dat zijn de dingen waar iemand naar zoekt. Herinner je nog de goede, oude tijd op school, toen je boeken mocht (moest…) lezen? En toen je zo blij was als je een pagina met een afbeelding tegenkwam?

Met platformen als Facebook en Instagram zijn afbeeldingen nu ook belangrijker dan ooit geworden in de online wereld. Misschien is je visual zelfs belangrijker dan je titel.

Een interessante visual kan de aandacht van je publiek triggeren, maar zorg er wel altijd voor dat het zijn relevantie naar je business nooit verliest.

2. Je lettertypes zijn als jouw kleren

Net als in het echte leven zijn lettertypes – en bij uitbreiding je volledige bedrijfsidentiteit – je eerste online indruk die je achterlaat. Ze zijn zoals je eerste woorden in een gesprek. Je krijgt geen tweede kans.

De mening van iemand over je merk, product of je hele bedrijf, is mogelijk al gemaakt in een vingerknip. Jij hebt de sleutel in handen. Wil je professioneel ogen? Of wil je dat je copy eruit ziet als spam? Wij zetten je alvast opweg met ‘3 lettertips’.

2.1 Blijf altijd relevant

Wees je altijd bewust van je USP. Wat is het nu eigenlijk dat je verkoopt? Is het iets formeels, innovatiefs of eerder iets grappigs? Je kiest geen glamoureus lettertype met veel gekkigheden als je serieus genomen wil worden. Als je je lettertype kiest, zorg er dan altijd voor dat je je doelpubliek in je achterhoofd houdt. Hoe communiceren zij? Dat is de mindset die je best hanteert.

2.2 Kies je juiste lettertype

Serif – schreef

Georgia, American Typewriter of het alombekende Times New Roman. Dat is wat we lettertypes met ‘schreven’ noemen. Zij hebben kleine ‘voetjes’. Ze brengen een traditioneel, klassiek gevoel naar buiten en worden ook vaak gelinkt aan autoriteit, vertrouwen en respect.

In online teksten is het serif lettertype minder gepast. Neem gerust een kijkje op websites als Wikipedia, Sony of kijk eens naar onze tekst hier. Hier gebruiken we geen lettertype met ‘voetjes’. Dit gebruikt men voornamelijk voor print: een boek of magazine.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat logo’s en titels online geen schreef mogen bevatten. Die staan in dat geval los van de volledige tekst. Bij je logo (je uithangbord), mag je je creativiteit helemaal loslaten. Let wel op dat het steeds bij je imago past.

Sans serif – schreefloos

Arial, Helvetica of onze eigen font, Lato. Deze lettertypes hebben geen kleine ‘voetjes’, ze zijn ‘schreefloos’. Ze worden vaak gebruikt door merken die een simpele, cleane en gevoelige uitstraling willen vormen.

Deze lettertypes zijn wel geschikt om in online teksten te gebruiken. Ze lezen vlotter. Waarom? Op geprinte teksten is de resolutie van de letters veel groter dan online. De lagere online resolutie kan kleine serif-lettertypes moeilijker te lezen maken door de meer complexe vorm. Een sans serif – schreefloos – lettertype werkt daarom veel beter op een beeldscherm.

Script

Dit soort lettertypes zijn vaak cursief en handgeschreven. Het genereert een speelse identiteit en brengt vaker een vrouwelijk gevoel naar boven. Andere keywords: elegantie, creatief en vriendelijk.

Deze lettertypes zijn evenwel moeilijker te lezen in grotere teksten. Beperk je bij een script-lettertype daarom zeker tot je logo en eventueel titels.

Novelty

Vaak zijn dit soort lettertypes vetgedrukt. Ze zijn leuk om te zien, eye-catching en hebben een eigenzinnig karakter. Ze zijn handig om te gebruiken in titels die heel duidelijk en ‘luid’ moeten zijn.

Maar pas toch ook beter op met deze lettertypes, net als het script-lettertype, is ook novelty lastig om goed te gebruiken. Gebruik ze daarom niet te vaak. Ook hier weer: goed voor je logo en titels, zeker niet in je tekst.

2.3 Kost het moeite om te lezen? Dan haakt je lead af

Hoe dan ook, als je je lettertype kiest, raden we je ten sterkste aan om een goed leesbare font te kiezen. Je logo mag zeker creativiteit bevatten. Een uitstekend voorbeeld hiervan is onze klant, Guts & Goats.

Hun logo is misschien moeilijker te lezen door het lettertype, maar het oogt mooi en speels. Op hun nieuwe webshop – door ons ontworpen – kiezen ze dan weer voor een zeer duidelijk (schreefloos) lettertype, dat toch bij hun identiteit past. Zorg hier dus zeker voor, dat je lettertype ten allen tijde 100% leesbaar is.

Ookal heb je de allerbeste boodschap om de wereld in te sturen, als niemand het kan lezen, of als het te veel moeite kost om te lezen, zal je de aandacht van je leads snel verliezen.

Misschien kan je de Il1-regel eens uitproberen (ontworpen door type designer Jessica Hische). Typ een hoofdletter I, een kleine letter l en het nummer 1 vlak naast elkaar. Als je het verschil kan aanduiden tussen de 3, zit je helemaal goed. Vaak is dit wel duidelijker bij serif lettertypes.

Quick tip: wees voorzichtig met cursieve lettertypes, mensen met dyslexie hebben hier moeite mee.

Benieuwd wel lettertype bij jou past? Neem dan een kijkje op volgende websites waar je gratis lettertypes kan downloaden: https://www.fontsquirrel.com/ & https://fonts.google.com/.

3. Kleine schrijftips met een groot resultaat

3.1 Spellingsfouten = not done

Dit gedeelte heeft geen introductie nodig. Bevat jouw tekst 1 spellingsfout, dan neemt niemand je nog serieus. Klaar met het schrijven van je tekst? Triple check het.

Ben je nog steeds niet zeker van bepaalde woorden of zinnen? Vraag advies aan iemand op je werk of in je omgeving. Oké, je kan altijd spellingcheckers gebruiken, maar die zullen nooit het juiste gevoel bij jouw boodschap naar voor brengen.

Ons advies? Lees alles eens na van boven naar onder en van onder naar boven. Zo houd je je geest scherp. Of misschien ben je gewoon compleet gek geworden achter je computerscherm. Print dan een exemplaar en lees het opnieuw, ver weg van je scherm. Misschien krijg je wel een nieuwe blik op je tekst!

3.2 Vergeet ‘ik’, kies voor ‘jij’

Oké, als mensen overwegen je product of dienst te kopen, willen ze uiteraard meer weten over je bedrijf. Maar laat dat je focus niet verliezen. Het gaat niet over ‘ik, ‘wij’ of ‘ons’. Alles draait om ‘jij’: de (potentiële) klant.

Zorg voor een persoonlijke aanpak naar je klanten toe. Want uiteindelijk zoeken zij nog steeds hun voordeel, dat jij hen kan leveren. What’s in it for me? Weet je wel?

3.3 Schrijf actief

Neem snel een kijkje naar de volgende 2 zinnen:

  • Beleef digitale vrijheid
  • Je digitale vrijheid kan beleefd worden

Het is geen rocket science dat iemand die een boodschap leest met een actieve toon meer actie zal ondernemen dan bij een passieve boodschap. Waarom?

  1. Het maakt de tekst sneller om te lezen
  2. Mensen zullen je boodschap sneller begrijpen
  3. De impact is groter
  4. Het moedigt mensen meer aan om actie te ondernemen: je product of dienst te kopen

Of denk je dat Nike uit het niets zo populair is geworden? Neen, just do it!

Blijf ook zeker onze blogs in het oog houden. Binnenkort verschijnt deel 2 van onze killer-copywriting blog. Of misschien ben je meer geïnteresseerd in iets anders? Ook blogs over marketing, sales, web development, social media en nog veel meer komen eraan!