fbpx
Terug naar blog

Waarom een social media scheduler gebruiken?

Gepubliceerd op: 22/06/2020

Zit je vaak met je handen in je haar omdat je de structuur tussen al jouw social media posts niet meer ziet? Juist. Dat zien we ook nu nog al te vaak. En de oplossing ligt voor de hand: maak een social media kalender en maak gebruik van een social media scheduler. Het bespaart je tijd, verhoogt je productiviteit en het is de ideale manier om beter in contact te blijven met je volgers op Instagram, Facebook, LinkedIn, noem maar op.

Time is money: start met schedulen!

Elke ondernemer weet dat tijd geld is. En als je beter gebruik wilt maken van je zó kostbare geld, dan is het misschien hoog tijd om een social media scheduler te gebruiken.

Want zeg nu zelf; wil je liever een half uur per dag door al je foto’s scrollen en jezelf afvragen “Heb ik dit al eens gepost?”. Of wil je liever een uurtje of 2 per week spenderen om een volledige week/maand met social media posts in te plannen? Juist ja, wij kiezen ook voor optie 2.

1. Post op alle platformen tegelijk & bespaar tijd

Het grootste voordeel van social media schedulers is dat ze je een hoop tijd besparen. In plaats van te switchen tussen Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest, enzovoort, kan je op alle platformen tegelijk posten en jouw berichten plannen voor later: zo simpel is het.

Je kan natuurlijk proberen of zelfs jij, die wel wat van social media afweet, het toch niet zonder scheduler kan. Maar al snel zal je merken dat je in alle richtingen wordt getrokken:

  • Creëren van content: copy, visuals, hashtags, …
  • Klantenondersteuning: reageren op posts, liken van reacties, vragen beantwoorden, …
  • Je effectief bezighouden met je core business: je producten zelf
  • Je team aansturen
  • Je offline marketing up-to-date houden

In plaats van elke dag te posten, kan je ook gewoon al jouw berichten plannen voor de komende week of maand en dan verder gaan met je andere taken, terwijl al jouw berichten automatisch gepost worden.

Al heb je een klein bedrijf dat net is opgestart, of ben je de eigenaar van een grote onderneming: het principe blijft hetzelfde, namelijk: social media is niet zomaar iets om tussendoor te doen. Het vergt een gestructureerde aanpak. En wat is er nu meer gestructureerd dan al jouw posts mooi te gaan plannen en schedulen?

2. Strategisch posten door analytics

Perfect, al jouw berichten zijn mooi ingepland? Super! Maar welke posts doen het goed, welke minder? Zijn er posts die het beter doen op een bepaald social medium? Misschien vergt LinkedIn een net iets andere strategie?

Daarom is het belangrijk om je posts goed te analyseren. Het is nutteloos om berichten te posten die niet het gewenste effect halen bij je volgers. Kies dan ook op voorhand de juiste KPI’s en zie hoe je posts presteren ten opzichte van deze KPI’s. De meeste social media schedulers bieden daarom ook analytics aan die je posts onder de loep nemen.

3. Bewerk je visuals

Wist je dat verschillende social media schedulers ook de mogelijkheid bieden om jouw visuals te bewerken in de applicatie zelf.

Je kan er je afbeeldingen bewerken qua afbeeldingsgrootte, je visuals gewoon wat bijsnijden, teksten toevoegen of een watermark (bv. bedrijfslogo) toevoegen.

Vind je niet meteen gepaste visuals? Maak dan zeker gebruik van gratis stockfoto’s! Wij geven alvast enkele handige websites:

Meer handige tools vind je in onze blog ’11 social media tips’

11 social media tips

4. Post op de juiste dagen en het gepaste uur

Wanneer is het beste moment om jouw posts te schedulen? Die vraag heeft heel vaak een ander antwoord. Dé juiste dag en hét juiste tijdstip om je posts te plannen bestaat niet. Die is voor elke sector anders.

Een handige tip: kijk naar jouw audience op jouw social media platformen. Neem bijvoorbeeld Facebook & Instagram. Heb je een bedrijfsaccount? Dan kan je makkelijk je statistieken even gaan bekijken. Je vindt er welke dagen en welke uren je volgers het vaakst online zijn, waar ze wonen, welke leeftijd ze hebben, enzovoort.

Een kleine tip, met een groot resultaat!

5. Enkele schedulers

Nu je helemaal mee bent waarom je best toch gebruik kan maken van een social media scheduler, rest je enkel nog de vraag: welk platform gebruik ik het best?

Welke scheduler je best gebruikt, hangt af van de doelstellingen van je social media plan. Gebruik je voornamelijk Instagram en Facebook? Wil je ook posten op LinkedIn? En wat met Twitter? Ben je een marketingbedrijf dat interactie wil met de klanten? Of wil je gewoon een goed overzicht op alle platformen? Wij geven alvast enkele opties:

  • Hootsuite: ideaal om een goed overzicht te hebben op al je kanalen en je engagement goed in het oog te houden.
  • Later: goedkoop alternatief als je voornamelijk focust op Facebook, Instagram en Twitter. LinkedIn behoort niet tot de mogelijkheden.
  • Kontentino: ideaal voor interactie met klanten. Klanten kunnen goedkeuring geven op posts zonder gebruik te moeten maken van een omslachtig Excel-sheet.
  • Tweetdeck: zoals de naam al doet vermoeden is Tweetdeck gericht op Twitter. Wil je dus volledig focussen op Twitter? Dan is dit je ideale oplossing!
  • Andere schedulers: Loomly, Buffer, Sendible, Sprout Social, …

Quasi alle social media schedulers bieden een gratis trial periode aan van een week tot en met een maand. Ons advies: probeer er zoveel mogelijk uit tot je de ideale oplossing hebt gevonden voor jouw onderneming.