fbpx
Terug naar blog

Het ultieme social media woordenboek: G-M

Gepubliceerd op: 14/08/2020

Ben jij nog helemaal mee met alle termen, afkortingen en nieuwe ontwikkelingen op social media? Neen? Perfect, want dan ben jij de ideale lezer van onze 4-delige blog: het ultieme sociale media woordenboek. Bij elke letter van het alfabet schotelen we jou 4 interessante woorden voor. Tijd voor G tot M!

G

  • Geotag

Een geotag is een specifieke locatie die wordt toegevoegd aan een foto, video of andere social media post. Geotags kunnen jouw berichten aan meer mensen tonen, aangezien de inhoud vaak op locatie wordt doorzocht. Een handige manier om jouw Instagram-volgers eenvoudig de hoogte in te jagen!

  • GIF (/ɡɪf,dʒɪf/)

GIF is een acroniem voor Graphics Interchange Format, een bestandsformaat dat zowel statische als geanimeerde afbeeldingen ondersteunt. GIF’s werden populair als een manier om te reageren op sociale media zonder woorden.

  • Google Ads 

Google Ads zijn een vorm van online reclame, je herinnert ze waarschijnlijk nog onder de naam Google Adwords. Google Ads verschijnen bovenaan de Google-zoekresultaten voor uw trefwoorden.

  • Groups

Facebook en LinkedIn bieden een ‘Groepsfunctie’ aan waarbij mensen in vergelijkbare branches of met vergelijkbare passies zich bij een groep kunnen aansluiten en onderwerpen kunnen bespreken die daaraan gerelateerd zijn.

Start jouw Google Ads-campagne

H

  • Handle

Handle is de term die wordt gebruikt om iemands @gebruikersnaam te beschrijven op Twitter. De handle van Fienix op Twitter is @fienix.be.

  • Header (image)

Een header-afbeelding verwijst naar de grote foto die bovenaan jouw Twitter-profiel staat. De header wordt ook vaak vernoemd als de banner-afbeelding op LinkedIn of de cover-afbeelding op Facebook.

  • Hashtag

Het kon niet ontbreken: de hashtag. Een hashtag is een woord of zin voorafgegaan door het #-teken. Het wordt gebruikt op sociale media om berichten te ‘taggen’ als onderdeel van een groter gesprek. Door te klikken op een hashtag worden de laatste berichten die de tag bevatten onthuld.

  • Hangout

Een Hangout is een video-service op Google+ waarmee je kan videochatten met maximaal 10 Google+ gebruikers. Interessant om samen te werken vanop afstand tijdens de coronaperiode.

Hoe hashtags jouw IG-volgers kunnen verhogen

I

  • IGTV

IGTV (Instagram TV) is de plaats waar geverifieerde bedrijven en accounts long-form video’s kunnen hosten of langere live-streams kunnen plaatsen nadat ze zijn uitgezonden. Video’s die langer dan 1 minuut zijn, worden automatisch naar IGTV gevormd.

  • Impressies

Simpelweg het aantal keren dat een social media-post door gebruikers is gezien.

  • Insights

Veel social media netwerken, zoals Facebook of Instagram, bieden insights-pagina’s aan hun zakelijke rekeninghouders. Deze pagina’s stellen de gebruiker in staat om waardevolle analyses te zien over hun pagina en hoe ze presteren in vergelijking met vergelijkbare pagina’s.

  • Instant Message

Een instant message (IM) is een real-time bericht dat via een online platform wordt verstuurd.

Meer social media tips vind je hier

– J –

K

  • KPI (Key performance indicator)

Een Key Performance Indicator (KPI) is een variabele om prestaties van ondernemingen te analyseren. Social media KPI’s kunnen bestaan uit het groeipercentage van het publiek, het versterkingspercentage en de klanttevredenheidsscore.

  • Kik

Kik is een social media netwerk waar mensen korte videoboodschappen naar elkaar kunnen sturen via de Kik mobile app.

  • Klout

Klout was een sociaal platform dat gebruikers van sociale media een “klout-score” gaf op 100 om hun niveau van online invloed (of ‘slagkracht’) te bepalen. Klout stopte ermee in 2018.

L

  • Like

Iedereen kent het wel, maar toch, voor die ene persoon die de afgelopen jaren onder een steen heeft geleefd: een Like is een actie die door een Facebook- of Instagram-gebruiker kan worden gemaakt. In plaats van een commentaar te schrijven of een bericht te delen, kan een gebruiker op de ‘Vind ik leuk’-knop klikken als een snelle manier om ‘goedkeuring’ te tonen.

  • Listed

De “lijst” op Twitter verwijst naar het feit dat een gebruiker een aangepaste lijst van Twitter-gebruikers samenstelt om hun tweets gemakkelijker bij te houden.

  • Livestream

Een livestream is een real-time video die wordt gedeeld via het internet. De meeste sociale netwerken bieden nu live-streamingopties die de mogelijkheid bieden om te communiceren met kijkers, die gedurende de hele uitzending schriftelijke opmerkingen en vragen kunnen indienen. (bv: IG-live)

  • Lurker

Een social media gebruiker die gesprekken observeert, maar niet meedoet.

Wees geen lurker en contacteer ons!

M

  • Meme

Een online meme is een grap of opmerking die gemaakt wordt om te delen op sociale netwerken. Het verschijnt meestal in de vorm van een grafiek of GIF met tekst boven de afbeelding of over elkaar heen. Memes worden doorgaans gemaakt met het lettertype ‘Impact’.

  • Mention

Een mention is het taggen van een gebruiker in een social media boodschap. Je hebt het zelf ook al gedaan, vermoeden we: je (beste) vrienden mentionnen op een Facebook en/of Instagram-bericht.

  • Microblogging

Microblogging is het publiceren van korte content updates voor platforms zoals Twitter en Tumblr.

  • Muten

‘Mute’ is een social media-functie waarmee je gebruikers uit jouw feed kunt bewerken zonder ze te ontvolgen of te ontvrienden. Je ziet niets wat ze posten, maar je blijft wel ‘bevriend’.