Je Instagram-bio is je visitekaartje, portfolio en website tegelijkertijd. Je hebt net als in real life slechts enkele seconden om een geweldige eerste indruk achter te laten. Maar hoe stel je dit het beste op? Wij geven je enkele tips.
De perfecte Instagram bio
Net als in het echte leven heb je ook op social media maar enkele seconden nodig om een eerste indruk te maken. Jouw social media pagina’s dragen dan ook jouw bedrijfswaarden uit.
Daarom is het belangrijk om vooraleer je volop begint te posten even goed nadenkt over de opbouw van je profiel en je bio in het bijzonder. Maar hoe stel je dit het beste op? Wij geven je enkele tips.
1. Je ideale doelgroep bereiken
Je Instagram bio moet in 1 vingerknip uitleggen wat je bedrijf doet en wat de bezoekers van je pagina kunnen verwachten. Misschien wat lastig in de 150 tekens die je ter beschikking krijgt, toch is het meer dan voldoende om je aantal volgers op te krikken.
Je bio is de ideale plek om jezelf te onderscheiden van je concurrenten, om je doelgroep aan te spreken.
Vooraleer je start, is het belangrijk om je profielfoto op een correcte manier in te stellen. Hiervoor gebruik je best de gepaste afmetingen voor Instagram. In onze blog ’11 social media tips voor bedrijven’ vind je alle afmetingen per platform handig terug.
2. Personaliseer je naam
Wist je dat er een verschil is tussen je naam op Instagram en je gebruikersnaam? Deze 2 staan volledig los van elkaar. Je kan je naam veranderen (2 keer in een periode van 14 dagen) zonder je gebruikersnaam te veranderen.
Waarom? Zo ben je veel beter vindbaar op Instagram. Stel dat je gebruikersnaam niet jouw service of product bevat, zullen Instagram-gebruikers je bij het zoeken ook niet vinden op die bepaalde zaken. Bijvoorbeeld: verkoop je Belgische chocolade, zorg dan dan je naam zeker deze 2 woorden bevat.
Denk zeker ook na vanuit het perspectief van jouw ideale klant. Hoe zal hij/zij je opzoeken? Welke kernwoorden zullen er gebruikt worden? Eens je hierop een antwoord kan geven, kan je je naam in je bio gaan aanpassen.
3. Tag een relevante hashtag
In je Instagram bio is het mogelijk om een klikbare #hashtag toe te voegen. De ideale opportuniteit om je account te linken aan de hashtag die je het meest aanspreekt.
Of misschien de ideale moment om een hype te creëren. Bij Fienix spelen we in op #digitalevrijheid. We willen dat onze klanten een gevoel van digitale vrijheid krijgen in een landschap vol verplichtingen. De Instagram bio geeft ons dé kans om hier nóg meer op te gaan inspelen.
Merk wel op: het toevoegen van een hashtag in je bio zorgt er niet voor dat je profiel zoekbaar wordt in de getagde hashtag.
4. Voeg je contactgegevens toe
Maak het gemakkelijk voor je Instagram-bezoekers (en dus potentiële klanten) om contact met je op te nemen. Hiervoor moet je wel overgeschakeld zijn naar een bedrijfsprofiel.
Eens je de overstap hebt gemaakt, kan je kiezen om je emailadres, telefoonnummer en je adres in je profiel op te nemen zonder dat je de 150 tekens van je bio hoeft te gebruiken.
Daarnaast kan je ook de URL naar je website of webshop toevoegen in je bio. Aangezien Instagram-posts geen klikbare links kunnen bevatten, wordt er vaak verwezen naar de ‘link in bio’. Hier zet je ofwel je website zelf, of je maakt een link in bio-pagina aan waar je meerdere links kan plaatsen. Hiervoor raden wij de gratis versie van LinkTree aan.
5. Maak mooie Instagram Stories hoogtepunten
Om je profiel er nét dat tikkeltje professioneler te laten uitzien, kan je je verhalen bundelen in categorieën in je hoogtepunten. Hoogtepunten zijn je zelf gekozen verhalen die helemaal onderaan je Instagram bio in cirkels staan.
Je kan het bezien als een soort filmtrailer voor je feed en een behind the scenes samenvatting. Of je kan er per product een hoogtepunt maken.
Hoe je dit alles er nóg beter kan laten uitzien? Maak gepersonaliseerde hoogtepunten covers. Maak een samenhangend geheel van je volledige Instagram bio en bij uitbreiding je hele Instagram-profiel door je branding er mooi in door te trekken. Inspiratie nodig? Kijk alvast even hoe wij het aanpakten.