Terug naar blog

Verhoog je aantal volgers op Instagram: 5 snelle tips

De grootste uitdaging op social media blijft misschien wel het aantal volgers verhogen. Natuurlijk bestaan er trucjes die je plots duizenden volgers kunnen opleveren. Of misschien koop je wel een Instagram-account met tienduizenden volgers over. Maar bereik je dan je beoogde doelgroep? Wij betwijfelen het ten zeerste. Daarom gidsen we je door 5 tips om je volgersaantal te vergroten op Instagram met de juiste doelgroep.

Heb je dat ook al gezien? Die Instagrampagina’s met 25.000 volgers, 50.000 volgers, of zelfs meer? En was je daar telkens weer jaloers op? Wel, in sommige gevallen kan dat gevoel zeker correct zijn. Maar… Denk ik het vervolg zeker 2 keer na als je zulke aantallen ziet!

Natuurlijk is het mogelijk om met een goed bedrijf en een goede social media strategie zulke hoge aantallen te halen. Maar in veel gevallen is dit ook niet zo. Kijk dan maar eens naar het aantal likes per post. Juist… 50.000 volgers en amper 5 likes per post. Dan weet je natuurlijk dat er iets fout zit: geen echte of de foute volgers. Wij gidsen je in deze blog naar meer échte volgers.

1. Optimaliseer het naamveld met keywords

De eerste stap om ontdekt te worden op Instagram Search is het optimaliseren van jouw Instagram-naam! Het veld ‘Naam’ in jouw Instagram bio is doorzoekbaar, volledig aanpasbaar en staat los van jouw accountnaam.

Dus: zorg ervoor dat je het veld ‘Naam’ aanpast naar woorden waarover je bedrijf gaat of waar je denkt dat mensen op zullen zoeken: jouw keywords.

Neem je belangrijke keywords op in jouw naamveld? Dan verhoogt de kans aanzienlijk dat je in de topresultaten zal verschijnen als iemand op die keywords zoekt.

Hoe je dit doet? Simpel: tik op ‘Profiel bewerken’ en pas het veld ‘Naam’ aan.

Hoe maak ik de perfecte Instagram bio?

2. Optimaliseer je Instagram bio

Niet alleen het naamveld moet geoptimaliseerd worden, ook je Instagram bio moet volledig op punt staan. Denk maar aan keywords en hashtags.

Kies voor relevante keywords in je bio die te maken hebben met je diensten en/of producten die je aanbiedt. Maak het meteen duidelijk voor je bezoekers (en potentiële klanten) wat ze kunnen verwachten op je Instagram-pagina.

Daarnaast kan je ook hashtags toevoegen in je bio. En ja, ze zijn klikbaar!

Vergeet zeker ook niet om in je bio je branding mooi door te trekken door Story hoogtepunten toe te voegen met leuke covers!

Hoe maak ik de perfecte Instagram bio?

3. Voeg een locatie toe aan al je posts

Als je een locatie toevoegt aan je posts, verhoogt de kans dat je zal verschijnen in de zoekresultaten van die locatie. En jawel, je kan dit ook bij stories doen.

Als een Instagram-gebruiker op het tabblad ‘Plaatsen’ op de zoekpagina tikt, kan jouw bericht bovenaan het raster verschijnen, afhankelijk van de populariteit en de timing van jouw bericht!

Resultaat: meer kans om je views te verhogen, engagement op de krikken en potentiële volgers van je berichten te krijgen wanneer je een locatie toevoegt.

Sommige social media schedulers bieden de optie aan om de locatie te taggen in de schedule-tool zelf.

Meer tips over social media scheduling

4. Gebruik hashtags in al je berichten

Een essentieel onderdeel van social media posts op Instagram zijn hashtags. Een post zonder hashtags heeft aanzienlijk minder likes en leidt bijgevolg ook tot een minder aantal volgers. Meer concreet: Een post met ten minste één Instagram hashtag haalt gemiddeld 12,6% meer engagement dan berichten zonder hashtag.

Wanneer een gebruiker zoekt naar een hashtag in Instagram Search zullen de resultaten zowel in de Top tab als in de Tags tab verschijnen – dus je hebt een dubbele kans om ontdekt te worden en een hogere exposure voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk.

Ontdek enkele handige hashtag-tools

5. Post op regelmatige basis

Het spreekt voor zich, maar het blijft een struikelblok voor veel Instagram-gebruikers: social media posts hebben nood aan structuur. Hoe vaak post wil je per week posten? Op welke uren? Welke content voorzie ik?

De oplossing voor deze warboel aan vragen: maak een social media kalender. Zorg ervoor dat je een goed social media plan met haalbare, maar toch uitdagende, doelen vooropstelt. Ga eens kijken bij je concurrenten of gelijkaardige niches: wat doen zij? Wat kan jij beter doen om nét dat tikkeltje verschil te maken?

Plan deze kalender vervolgens in in een social media scheduler en al je posts worden volledig geautomatiseerd!

Meer tips over social media scheduling