fbpx
Terug naar blog

Slimme marketing tijdens de coronacrisis

Gepubliceerd op: 06/04/2020

Ook tijdens de coronacrisis blijft het belangrijk om te blijven investeren in marketing. Maar hoe doe je dat als iedereen binnen moet blijven en als je zelf de deuren moet sluiten? Deze bedrijven gaven alvast het goede voorbeeld.

Corona-campagnes om te onthouden

Het belang van (digitale) aanwezigheid tijdens de coronacrisis is niet te onderschatten. Dat haalden we al boven in de vorige blog, waar we ook enkele tips meegaven hoe je Corona zelf digitaal kan bestrijden.

Omdat het niet altijd negatief hoeft te zijn, zochten we enkele leuke marketingcampagnes op van bedrijven in deze lastige coronatijden.

Netflix - 'The Spoiler Billboard'

De campagne van Netflix verdient alle lof. Zij focusten op de vele lockdownparty’s en alle mensen die toch niet binnen bleven, ondanks de coronadreiging.

De oplossing lag hem in spoilers. Spoilers van de favoriete series van de Netflix-kijkers. Komen ze buiten, dan zien ze billboards met allerlei spoilers van onder meer Stranger Things, Narcos of La Casa De Papel.

Ikea - 'Stay Höme'

Bij Ikea mogen ze hun dienst marketing een pluim of 10 geven. Met ’Stay Höme’ bieden ze een zogezegd product aan, dat je zelf in elkaar moet steken.

Benodigdheden: 1 sleutel, 1 slot en 100 rollen toiletpapier. Boodschap: blijf thuis, met een vette link naar alle hamsteraars die op zoek gingen naar hun talloze rollen toiletpapier.

Nike - 'Now is your chance'

Een van de eerste campagnes die viraal ging, was die van Nike. Op Twitter werd het massaal gedeeld en ook daarnaast werd het enorm vaak opgepikt.

‘If you even dreamed of playing for millions around the world, now is your chance’.

‘Play inside, play for the world’.

Nike speelt in op het samenhorigheidsgevoel, een gevoel van verantwoordelijkheidszin, met een link naar de droom die vele sporters hebben om ooit ‘voor een groot publiek te spelen’.

McDonald's - 'Separated for a moment to always be together'

McDonald’s koos voor social distancing. De wereldberoemde M van McDonald’s werd simpelweg wat uit elkaar geplaatst. Een kleine actie met een grote boodschap.

Domino's - 'Stay home. We deliver.'

De koeriers beleven deze tijden enorm drukke dagen. Bij Domino’s moesten ze wel de deuren sluiten, maar hun home delivery was ook voordien al een van hun grote troeven.

Met hun videocampagne leggen ze de nadruk op de lege straten gevuld met hun pizzakoeriers. Stay home. We deliver, klinkt hun slogan.

Burger King - 'Stay Home'

Ook Burger King heeft enkele marketingcampagnes opgezet tijdens de coronacrisis. Wij pikten er de simpelste, maar volgens ons de leukste uit. Burger King staat bekend als de ‘Home of the Whopper’. Hun bekendste burger.

De laatste 3 woorden schrapten ze simpelweg en met ‘Stay’ erboven tonen ze dé boodschap van vandaag: ‘Stay Home’.

Audi - Keep Distance

Audi focust op social distancing. Zij pakken het simpel, maar leuk aan. Vergelijkbaar met de actie van McDonald’s. De ringen die het logo van Audi moeten voorstellen, zijn uit elkaar gehaald en op veilige afstand van elkaar gezet. ‘Keep Distance’.

Nissan - 'A Safety Driven Lifestyle’

Als automerk is het lastig om mensen aan te sporen binnen te blijven. Je wil ze namelijk naar je garage lokken en vervolgens de baan opsturen. Nissan pakte het leuk aan door het interieur van de auto als een salon voor te stellen.

Met de slogan ‘A Safety Driven Lifestyle’ maakt Nissan ook mooi de link met de veiligheid van de auto en de veiligheid van gewoon thuis te blijven in deze tijden.

Jeep - 'Off Road, In House'

Net als Nissan focust ook Jeep zich op het thuisblijven. Door de ogen van het gekende rooster op de bumper van Jeep zien we een garage. ‘The best view for these days’. Met hun tagline ‘Off Road. In House.’ maakt het nog de grappige link dat ook een garage zogezegd off road is.

Volvo - 'On The Road For Everyone'

Volvo pakt het dan weer anders aan dan Nissan. Zij focussen op transport, op hun werknemers die tóch nog de baan op gaan.

In een filmpje, genaamd ‘On The Road For Everyone’, wordt getoond hoe de supermarkten alsnog gevuld geraken, met dank aan hun trucks.