Ben jij nog helemaal mee met alle termen, afkortingen en nieuwe ontwikkelingen op social media? Neen? Perfect, want dan ben jij de ideale lezer van onze 4-delige blog: het ultieme sociale media woordenboek. Bij elke letter van het alfabet schotelen we jou 4 interessante woorden voor. Tijd voor G tot M!
N
- Native Advertising
Native advertising is een soort social media-advertentie die past bij de stijl en het formaat van een organische post, bv. een ‘boosted post’. Advertenties zijn altijd herkenbaar aan een label dat zegt ‘gesponsord’ of ‘gepromoot’, maar het doel is om advertenties minder te laten voelen als advertenties, en meer als onderdeel van het gesprek.
- News Feed
Een nieuwsfeed is letterlijk een feed vol met nieuws. Op Facebook is de news feed de homepage van de gebruikersaccounts waar ze de laatste updates van hun vrienden kunnen zien. De nieuwsfeed op Twitter heet ‘Timeline’.
- Newsjacking
Newsjacking verwijst naar het inspelen op de populariteit van een nieuwsverhaal om je verkoop- en marketingsucces te versterken.
- Notification
Een notificatie of melding is een bericht of een waarschuwing die wijst op nieuwe sociale media-activiteiten. Als iemand bijvoorbeeld een van uw (Instagram)-foto’s leuk vindt, kan je een melding op jouw smartphone of laptop ontvangen.
O
- Objectives
Objectives zijn de doelstellingen van een reclamecampagne op sociale media. Bijvoorbeeld, Facebook ads hebben doelstellingen verdeeld in 3 brede categorieën: bewustzijn (awareness), aandacht (consideration), en conversies (conversion).
- Organische Social Media
Wanneer we het over organische social media hebben, spreken we over niet-betaalde posts. Het zijn de posts die je zelf simpelweg maakt en op je timeline post. Niet te verwarren met social media advertising, waar je posts gaat promoten.
- Organic Reach
Organisch bereik is het aantal unieke gebruikers die jouw content bekijken zonder betaalde promotie. Mensen vinden sociale content via hun eigen feed – ofwel van bedrijven waarvan ze de accounts zelf leuk vinden, ofwel via content die gedeeld wordt door vrienden of connecties.
Geen begrip, wel een handige dienst. Ow.ly is een URL-dienst die wordt onderschreven door programma’s zoals Hootsuite. De site maakt het mogelijk om lange URL’s in te korten voor een cleane, kortere lengte.
P
- PPC (Pay Per Click)
Pay per click is een vorm van reclame waarbij een organisatie elke keer dat een gebruiker op een advertentie klikt, betaalt. De kosten die worden gemaakt tijdens een PPC-campagne variëren op basis van de concurrentiekracht van het beoogde zoekwoord. Het bedrag dat je betaalt voor elke klik in een pay-per-click campagne zijn jouw kosten per klik (CPC).
- Pinned Post
Een gepind bericht is een social media bericht dat bovenaan uw pagina of profiel op Facebook of Twitter wordt opgeslagen. Het is een manier om een belangrijke aankondiging te plaatsen of een aantal van uw beste inhoud te markeren.
- Permalink
Een permalink is een adres of URL van een bepaalde post binnen een blog of website die voor onbepaalde tijd ongewijzigd blijft.
- Podcast
Een podcast is een reeks digitale mediabestanden, meestal audio, die per aflevering worden uitgebracht en vaak worden gedownload via een RSS-feed.
– Q –
R
- Reach
Reach (bereik) betekent het aantal mensen waarop een merk zich zou kunnen richten met behulp van reclame. Het geeft ook aan hoeveel mensen een bepaalde post hebben gezien.
- Regram
‘To regram’ is het opnieuw plaatsen van een afbeelding of video van een andere Instagram-gebruiker.
- Retargeting
Een reclametechniek waarbij je inhoud stuurt naar de gebruikers die de website of pagina al een keer hebben bezocht. Dit gebeurt via een pixel.
- RSS-Reader
Een RSS-reader is een hulpmiddel waarmee je artikelen van meerdere RSS-feeds op één plaats kunt verzamelen.
S
- Scheduling
Scheduling houdt in dat jouw posts van tevoren worden gepland met behulp van een social media management platform of een andere publicatietool. Ontdek waarom je best een social media scheduler gebruikt!
- SEO – Search Engine Optimization
SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie is het proces van het verbeteren van het volume of de kwaliteit van onbetaald verkeer naar een website vanuit zoekmachines. Maw: ervoor zorgen dat jouw pagina’s bovenaan Google staan zonder er voor te betalen, maar door middel van algoritmes.
- Share of Voice
Het aantal keren dat jouw merk is genoemd in vergelijking met het totale aantal keren dat jouw concurrenten online of op social media zijn genoemd
- Snap
Een foto of video gestuurd op Snapchat. Je kan filters, tekst, emojis en tekeningen toevoegen voordat je het verstuurt. Individuele berichten duren slechts tot 10 seconden, daarna worden ze volledig gewist (hoewel Snapchat een replay-functie heeft geïntroduceerd die het mogelijk maakt om nog een keer te bekijken).
T
- Thread
Een thread is een reeks berichten die samen een gesprek vormen. Threads beginnen met een eerste bericht en gaan dan verder als een reeks antwoorden of opmerkingen. Ze zijn essentieel voor het bijhouden van gesprekken in de meeste vormen van online communicatie, waaronder sociale media en e-mail.
- Trending
Trending topics verwijzen naar de meest besproken onderwerpen en hashtags op een social media netwerk.
- Tone of Voice
speels, educatief, satirisch. De tone of voice is de persona die een merk op sociale media aan zijn publiek afbeeldt. Zorg er steeds voor dat de tone of voice in lijn is met de uitstraling die je wil beogen bij je doelgroep.
- TBT (#ThrowbackThursday)
Throwback Thursday (#TBT) is een hashtag die gebruikt wordt om oude foto’s te delen op sociale media. De naam zegt het zelf: op donderdag.