fbpx
Terug naar blog

Optimaliseer jouw Facebookpagina met deze 9 tips

Gepubliceerd op: 25/08/2020

Gebruik je al Facebook? Perfect. Maar gebruik je het wel goed? Er zijn verschillende manieren om nóg meer uit jouw Facebookaccount te halen. Welke? Begin alvast met deze 9 tips & tricks.

1. Overweeg een echte eyecatcher als covervisual

Een Facebookpagina aanmaken is eenvoudig en kost slechts een paar stappen. Maar wil je je engagement verhogen, neem je best even tijd om je profiel te optimaliseren.

Zorg ervoor dat je pagina eenvoudig te vinden is met een eigen, eenvoudige gebruikersnaam. Denk je dat je al wel een groot merk bent? Vraag dan je blauwe verificatievinkje aan.

Wist je dat je ook een video tot 20 seconden lang als covervisual kan instellen? Het is dé eyecatcher voor jouw pagina!

Vergeet zeker ook niet dat al jouw basisinstelling goed staan ingegeven. Adres, telefoonnummer, email, korte beschrijving, … Het spreekt misschien voor zich, maar het is snel te vergeten.

11 social media tips voor bedrijven

2. Zorg voor extra verkeer

Start je jouw Facebookpagina pas op? Laat het weten aan jouw bestaande publiek! De kans is groot dan 99% van hen ook op Facebook zit.

Voeg een volg- of deel knop toe aan jouw website of blogpagina.

Vergeet ook niet om cross-promotie te doen. Niet enkel jouw website kan linken naar je Facebook, maar ook omgekeerd. Flyers en visitekaartjes kunnen ook de link bevatten naar jouw gebruikersnaam op social media. Of voeg een handige QR-code toe.

Grafisch design? Vraag jouw offerte aan!

3. Creëer relevante content

Maak niet zomaar social media content uit het niets. Je volgers hebben geen nood aan spamberichten. neem je tijd om na te denken over wat relevant is voor jouw branche en waar je volgers ook waarde aan hechten. Iemand die aandacht krijgt voor jouw pagina, behoudt ook vaker de aandacht nadien.

Quick tip: heb je likes op je posts van niet-volgers? No problem! Nodig ze gewoon uit om jouw pagina leuk te vinden. Klik op de lijst met namen onder het bericht, scroll in het venster naar beneden en klik op de knop ‘uitnodigen’.

Durf je dit niet meteen? Wees niet verlegen. Deze mensen hebben je bericht net leuk gevonden en tonen al interesse in wat je doet. Wie niet waagt…

Enkele tips voor goede social media content

4. Pin waardevolle content vast

Pinnen? Neen, we zitten niet op Pinterest, maar je kan wel berichten vastpinnen bovenaan jouw feed.

Doe dit met jouw beste post. Degene met het meeste likes of engagement, een post relevant aan een lopende promotie, … Het kost je amper 1 klik.

Vergeet zeker niet om deze posts af en toe te updaten. Anders creëer je het gevoel dat je pagina niet onderhouden wordt.

5. Call to action!

De call to action-knop bevindt zich bovenaan jouw Facebookpagina. Zorg er dus zeker voor dat je deze kans benut om jouw bezoekers de juiste weg op te sturen.

Aanmelden, bericht verzenden, website bezoeken, shoppen, … Het zijn allemaal mogelijke triggers die je kan voorleggen aan je bezoekers.

Om de CTA-knop aan te passen, ga je met je muis over de standaard ‘verstuur bericht-knop’ en klik je op bewerken.

Een call to action is ook essentieel in jouw Twitter bio!

6. Organiseer je tabbladen

Elke Facebookpagina heeft basistabbladen. Die bevinden zich aan de linkerkant van jouw pagina. ‘Over’, ‘Evenementen’, ‘Winkel’, …

Wist je dat je deze tabbladen zelf kan organiseren in volgorde? En dat je kan kiezen om er weg te laten en toe te voegen? De ‘Winkel’ tab voor webshops is niet standaard, trouwens. Die moet je apart toevoegen om vervolgens je Facebook Shop te openen.

Of je kan ook gewoon je eigen tabblad creëren.

7. Schedule, schedule, schedule

Consequente, kwaliteitsvolle berichten houden jouw publiek bezig, maar alles twee keer per dag laten vallen om een slimme, strakke, intrigerende én relevante post te maken met prachtige visuals is niet vol te houden.

Het kan natuurlijk ook anders. Maak een social media kalender en schedule je posts van tevoren. Meer tijd dus voor je core business! Waar je zelf écht goed in bent.

Waarom een social media scheduler gebruiken?

8. Stel een chatbot in

Zorg ervoor dat mensen die je een bericht sturen op Facebook meteen antwoord ontvangen! We weten dat je niet 24/24 beschikbaar bent, maar een chatbot is dat wel.

Facebook’s Response Assistant zorgt voor een begroetingstekst voor iedereen die op het punt staat een bericht naar jouw pagina te sturen. Het kan ook een directe reactie op alle inkomende berichten sturen, zodat mensen weten dat je zo snel mogelijk bij hen bent.

  1. Klik op Instellingen
  2. Klik op Messaging in de linkerkolom
  3. Onder Response Assistent
  4. Schakel de balk naar Ja voor Onmiddellijke antwoorden verzenden naar iedereen die uw pagina verzendt. OF Schakel de bar naar Ja voor Toon een Boodschappersgroet.
  5. Klik op Wijzigen
  6. Schrijf uw voorkeursbericht(en)
  7. Klik op Opslaan
(Technische) vragen? Contacteer ons!

9. Laat mensen weten dat je (even) weg bent

Gebruikers kunnen zien hoe vaak en hoe snel je reageert op berichten. Als je wilt dat ze contact blijven houden, moet je ‘responsrating’ vrij hoog blijven.

Je kunt tijden plannen wanneer je niet op Messenger bent.

  1. Klik op Instellingen
  2. Klik in de linkerkolom op Messaging
  3. Schakel onder Response Assistant de balk om naar Ja voor Blijf reageren als u niet bij uw computer of telefoon kunt komen.
  4. Klik op Wijzigen
  5. Bewerk de begroeting om aan te geven wanneer de gebruiker kan verwachten terug te horen van u.
  6. Klik op Opslaan
  7. Onder Blijf reageren als u niet bij uw computer of telefoon kunt komen, klik dan op Wijzigen.
  8. Klik op Schema
  9. Selecteer uw tijdzone en klik vervolgens op Tijd toevoegen.
  10. Voer de tijden in waarop u niet kunt reageren op berichten
  11. Klik op Opslaan
(Technische) vragen? Contacteer ons!